Beszámoló - 2019. 04. 11.
Időpont: 2019. 04. 11., 14:00 - 15:30
Helyszín: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, Testnevelési és Sporttudományi Intézet (6725 Szeged, Hattyas u. 10., 4008-as terem)
A programot Dr. Molnár Andor, szakmai vezető nyitotta meg, aki röviden ismertette a rendszeres egészségfejlesztő testmozgás, az életminőség, a motoros képességek és a testösszetétel kölcsönhatásainak komplex, összehasonlító elemzése a Kárpát-medencében élő diákok körében magyar-román-szlovák együttműködés keretében c. pályázati program célkitűzéseit, eszközeit és módszereit. Elmondta, hogy az obesitás és annak egészségi állapotot veszélyeztető szövődményei teszik aktuálissá és indokolttá egy összehasonlító analízisre lehetőséget adó nemzetközi mérőrendszer kialakítását, amely iskolakezdéstől, tehát 1. osztálytól nyomon követi és egzakt módon vizsgálja a kisiskolások testi adottságait, testösszetételét, motoros képességeit és az ezekkel összefüggésben álló életminőségüket. Ez a mérőrendszer összehasonlíthatóvá teheti a magyarországi mindennapos testnevelés hatékonyságát is olyan országok testnevelési rendszereinek effektivitásával, amely országokban kevesebb a heti testnevelés órák száma a közoktatásban.
Ezt követően Dr. Molnár Andor a projekt első mérési fázisának romániai és szlovákiai eredményeit ismertette a statisztikai adatok tükrében. Elmondta, hogy Romániában a közoktatásban tanuló diákok (1-12. évfolyam) számára a kötelező testnevelés órák száma heti 2 óra, ami jelentősen kevesebb, mint a hazánkban bevezetett 2012.évi szabályozás általi 5 óra/hét. Szlovákiában kedvezőbb a helyzet, a testnevelés tantárgyat heti két óraszámban kötelesek megtartani az iskolákban, de minden iskola választhat két preferált sport tantárgyat, mely esetben heti plusz 1-1 óra tartható.
Rövid szünetet követően a projekt második fázisának szegedi méréseiről Nagy Ágnes Virág és Vári Beáta szakmai megvalósítók számoltak be. Ezt követően Dr. Győri Ferenc intézetvezető, aki megvalósítóként vesz részt a pályázatban, a projekt részeredményeinek, illetve végső következtetéseinek publikálását vázolta fel. A projekt felhasználhatóságának lehetőségeiről elmondta, a hazai, illetve romániai és szlovákiai, gyermekekkel foglalkozó szakértők eddigi véleményéből egyaránt arra következtethetünk, hogy lenne igény az általunk javasolt felhasznált, vagy ahhoz hasonló módszerek alkalmazására, akár központilag, állami szinten koordinálva, egységesített módon is. Dr. Molnár Andor, szakmai vezető a projekt további ütemtervét ismertette, majd az előadók válaszoltak az egybegyűltek kérdéseire.