Motoros képességek és a testösszetétel vizsgálata 6-8 éves gyermekek körében
Szerző: Domokos Tímea
A testnevelés és a sport olyan személyiségformáló képességgel bír, mint semmi más a világon. Olyan tulajdonságokat és képességeket sajátít el az ember általa, mint a becsületesség, az önbizalom, a kitartás és a küzdőképesség, a bátorság, a siker és a kudarc feldolgozásának képessége, együttműködés másokkal, az egyéni érdek alárendelése mások érdekében, lelkiismeretesség és naphosszig lehetne sorolni ezeket a pozitív hatásokat. Egész életemben ennek tükrében éltem és sportoltam kisiskolás korom óta. Élveztem a testnevelés órákat, az edzéseket, és tudtam, hogy rengeteget köszönhetek a mozgásnak. Manapság kisebb szerepet tölt be az életemben, de a sport miatt vagyok az, aki vagyok.
Ez a folyamat akkor kezdődik el igazán, ahogy belép a gyermek az iskolaajtón. Itt már szervezett keretek között kezd el ismerkedni a mozgással. A testnevelés az a tantárgy, amelyiknél a legnyitottabb kommunikációs csatorna nyílik meg a pedagógusok és a tanulók között. Tapasztalataim alapján, minden tanuló megtalálja, hogy mi nyújt számára örömet a mozgásos tevékenységek során, de persze a pedagógusnak ebben hatalmas felelőssége van.
Magyarországon a heti 5 testnevelés óra alkalmat minderre. Véleményem szerint ez egy nagyon jó lehetőség, és jó lenne, ha mindenhol komolyan vennék, mind a tanítók, mind a testnevelők. Nem csak a testet kell edzeni, hanem a mozgás által a szellemet is, így nagyon sok pedagógiai érték is közvetítésre kerül. Én ezen a téren egész életemben szerencsés voltam, a testnevelőimmel, hiszen van olyan, akivel jelenleg is jó kapcsolatot ápolok és korábban edzőm is volt. Fontos, hogy már kisiskolás korban megszeressék a gyermekek a mozgást, hiszen ez az alap ahhoz, hogy később a sport és az egészség életformává váljon. Ebben a korban sajátítják el az alap képességeket, melyek a későbbi életüket egy jobb és egészségesebb irányba terelik. Ekkor tudnak a testnevelők segíteni a gyermekek sportágválasztásában, ekkor kell megkedveltetni annyira a mozgást, hogy szívesen próbáljon ki újabb mozgásformákat, azért, hogy megtalálhassa azt, amiben a legtöbbet kihozhatja magából, amiben sikeres lehet, és amit élvezhet. Mindemellett napjainkban fontos szerepet játszik a gyermekkori elhízás, mely számos felnőttkori betegség okozója lehet. Egyértelműen megállapítható, hogy a gazdaságilag fejlettebb országokban jellemzővé vált a fizikai aktivitás nagyfokú csökkenése és az ülő életmód kialakulása, ami azt jelenti, hogy hazánkban is ez egy veszélyt jelentő népegészségügyi problémaként van jelen (Bartusné, 2019). A mozgás hiánya, kiemelten a különböző elektronikai eszközök képernyője előtt töltött idő miatt, már veszélyezteti a legfiatalabb korosztályt is (WHO, 2010; Keane, 2017; Bartusné, 2019). Emiatt van az, hogy a mindennapos testnevelés, vagyis a rendszeres fizikai aktivitás fontos gazdasági és társadalmi tölt be, továbbá meghatározza a társadalom életminőségét is. (Ács, Hécz, Paár, és mtsai, 2011; Bartusné, 2019). Jelentős szerepe van a gyermekek és a serdülők egészségközpontú vizsgálatainak, hiszen a fiatalok állapotának rögzítése adja vissza a növekvő generációk egészségügyi helyzetét és jelenti a későbbi felnőtt személyek egészségi állapotát (Bartusné, 2019).
Mindent összevetve véleményem szerint egész életet meghatározó szerepe van az általános iskolai testnevelésnek. Ezért is tartom érdekesnek a kutatást, melybe belefogtam. Szeretném látni, hogy hogyan hat a gyermekekre a mindennapos testnevelés, hogyan fejlődnek és hogyan változnak. Jó érzés látni a gyermekeket, amikor mozognak, és elképzelni, hogy mivé és hogyan válhatnak, melyik sport illene hozzájuk és mivel az atlétika iránt kissé elfogult vagyok, így a legtöbb esetben valamelyik atlétikai versenyszámban képzelem el őket. Úgy gondolom, hogy az iskolai testnevelés a legoptimálisabb színtere a különböző sportok utánpótlás bázisának kialakítására is.
Nagyon örültem a lehetőségnek, melyet az egyetemtől kaptam, hogy négy hallgatótársammal, segítsünk egy projektet, amelyet ő vezet, és másik két ország egyetemével dolgozik együtt. Már akkor tudtam, hogy ez egy kiváltságos lehetőség számomra, de a dolgozat írásának elkezdésével is nagyon örülök annak, hogy egy egyedi és egy új témával van lehetőségem foglalkozni.
A dolgozat során a szakirodalmi áttekintésben hosszabban beszámolok majd magáról a projektről, a tesztrendszerről, amely a kutatás alapjául szolgál, a magyarországi testnevelés helyzetéről, a gyermekek motoros képességeiről, a mozgásfejlődésről, a testösszetételről és próbálok összefüggéseket keresni az eddig említettek között. Ezek után az önálló vizsgálati részben bemutatom, hogy hogyan jöhetett létre a kutatásom, majd az eredmények fejezetben igyekszem választ adni a kutatás kérdéseire és bizonyítani hipotéziseimet.
A teljes cikk elérhető a csatolmányban.