Tapasztalatszerzési, együttműködési és kutatási terv

A rendszeres egészségfejlesztő testmozgás, az életminőség, a motoros képességek és a testösszetétel kölcsönhatásainak komplex, összehasonlító elemzése a Kárpát-medencében élő diákok körében magyar-román-szlovák együttműködés keretében (EFOP-5.2.2-17-2017-00035) című projekt tapasztalatszerzési, együttműködési és kutatási terve.

A kutatás fő kérdései, illetve a kutatás célja

A nemzetközi kooperációs projekt keretein belül létrehozandó együttműködés és az azon belül elvégzett kutatás célja, hogy igazoljuk az egészségfejlesztő hatású, rendszeres fizikai aktivitás, - beleértve az iskolai testnevelést -, testösszetételre, motoros képességekre és életminőségre gyakorolt jótékony hatását.

Az alap koncepciót, hogy a napi szinten végzett rendszeres testmozgás, tehát Magyarországon az iskolai keretek között végzett mindennapos testnevelés pozitív hatása szembetűnőbb, mint a Romániában, illetve Szlovákiában, a gyakorlatban alkalmazott, mindössze heti 2 alkalommal végzett fizikai aktivitás. A projekt során arra a kérdésre is választ várunk, hogy a testösszetétel változása milyen összefüggésben áll a motoros képességek fejlődésével, és ezek együttesen hogyan korrelálnak a vizsgált személyek életminőségében bekövetkezett változásokkal.

A fent részletezett kérdéskör vizsgálatához 2 altémát különítünk el. Az 1. altéma adja a 2. altéma eszközrendszerét.

1. altéma: A testi adottságok, a testösszetétel, a motoros képességek, valamint az életminőség kezdeti, iskolakezdéskor történő felmérése után további 2 iskolai féléven, szemeszteren keresztül félévenként egyszer-egyszer ugyanazokat a vizsgálatokat hajtjuk végre, ugyanazokat a mutatókat követjük nyomon, országonként minimum 100-100 gyermek részvételével. Tehát a program egyik (másodlagos) célcsoportja azok a hazai és határon túli gyerekek, akik az óvodákból 1. osztályba kerülve újonnan kapcsolódnak be az iskolai oktatásba, ezáltal Magyarországon a mindennapos testnevelésbe, Romániában, illetve Szlovákiában a heti 2 testnevelés óra rendszerébe.
Hasonló jellegű kutatásokat a Kárpát-medencében Halasi és munkatársai végeztek Szerbiában (Lepeš, Halasi, Mandaric és mtsai., 2014; Halasi, Lepeš, Stajer és mtsai., 2017; Halasi, Lepeš, Đorđić és mtsai., 2018).

2. altéma: A projekt keretein belül megvalósuló kutatáshoz a gyerekek mérése, vizsgálata adja az eszközrendszert, de az elsődleges célcsoport a partnerországokból (Magyarország, Szlovákia és Románia) azok a szakértők, akik
napi szinten foglalkoznak a gyermekekkel, azok a szakemberek, akiknek a program szakmai része és a „végtermékként” létrehozandó módszertani ajánlás is szól. A szakértői összehasonlító vizsgálatban többek között arra keresünk választ, hogy a szakértők véleménye alapján:

  • a kötelező testnevelés órák száma és minősége hogyan alakul az országukban;
  • mennyire vannak tisztában a magyarországi mindennapos testnevelés ismereteivel;
  • mennyire vannak tisztában a gyermekek fizikai állapotát felmérő, központilag szabályozott tesztrendszerekről;

Rákérdezünk a testnevelés órák számára vagy a központi tesztrendszerekre vonatkozó módosítási javaslataikra.


A teljes kutatási terv letölthető az alábbi linken.

EFOP-5.2.2-17-2017-00035 - Tapasztalatszerzési, együttműködési és kutatási terv
258.68 KB
efop_522_17_2017_00035_tapasztalatszerzesi_es_egyuttmukodesi_terv.pdf

További cikkek

  • Hír
2022. február 28.
The effects of physical education on gross motor skills in 6-7 years old