Beszámoló a 2018. évi tevékenységről

Az EFOP-5.2.2-17-2017-00035 projekt keretein belül folytatott, 2018. évi tevékenységről szóló beszámoló a Dr. Molnár Andor szakmai vezetővel készült interjú alapján készült:

Ahogy az A rendszeres egészségfejlesztő testmozgás, az életminőség, a motoros képességek és a testösszetétel kölcsönhatásainak komplex, összehasonlító elemzése a Kárpát-medencében élő diákok körében magyar-román-szlovák együttműködés keretében projekt címéből is kiderül, egy nemzetközi együttműködés, három ország kooperációja valósul meg a projektben.

Először is fontos megemlíteni, hogy Magyarországgal ellentétben, Szlovákiában és Romániában nincs mindennapos testnevelés. A tanulóknak jóval kevesebb lehetőségük van a rendszeres testmozgásra. Fő célunk ezért, hogy a rendszeres, mindennapos fizikai aktivitás hatásait tanulmányozzuk. Célkitűzésünk szerint 3 egymást követő szemeszterben végezzük el magyar, szlovák és román 6 éves, tehát iskolakezdő gyerekek több szempontú összehasonlítását. Természetesen a gyerekek anonimitásának megőrzésével és szüleik beleegyezésével. Mérjük a testösszetételüket, tanulmányozzuk a mozgáskészségeik fejlettségét és az életminőségüket is feltérképezzük. Az így kapott hatalmas adathalmazból nemcsak arra lehet majd következtetni, hogy a több, illetve rendszeres testmozgás jó hatással van-e a gyerekek vizsgált mutatóira, hanem az elhízottság, a mozgásfejlődés és az életminőség közötti összefüggéseket is megvilágíthatjuk.

Az Alapítvány a Társadalmunk Fenntartható Fejlődéséért részéről sportszakmai szakértő kollégákat kértük fel a program hazai megvalósítására. A szlovák és román partnerintézményekkel a kapcsolatfelvétel után az együttműködési szándéknyilatkozatokat, majd a partneri szakmai együttműködési szerződéseket is megkötöttünk a program szakmai megvalósítására. Ezek alapján a projekt megvalósításában résztvevő nemzetközi partnerek az aradi Aurel Vlaicu Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának kutatócsoportja és a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetem Gyógytorna és Elméleti Tudományok Intézetének kutatócsoportja Romániából, valamint a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Tanszék kutatócsoportja és a révkomáromi Selye János Egyetem Testnevelés Tanszék kutatócsoportja.

A program kezdésekor nemzetközi disszeminációs workshop-ot és konferenciát tartottunk, ahol a külföldi partnereket részletesen tájékoztattuk a projektben vállalt feladatokról, a kutatási tervről, a projekt idő- és munkarendjéről, valamint megvitattuk a kutatás során rögzítendő adatok statisztikai elemzésének, illetve az eredmények publikálásának lehetséges módozatait.

A vizsgálatok előkészítéséhez tartozott, hogy a projekt célkitűzésének megfelelően beszereztük a vizsgálatokhoz szükséges mérőeszközöket, az OMRON HBF-511 testösszetétel-mérő monitorokat és a Lenovo Netbook-okat. Megtörtént a felhasználásra kerülő kérdőív (KidScreen-27) használatának engedélyeztetése a kérdőív szerkesztői (KidScreen Group) által. A külföldi partnerekkel véglegesítettük a KidScreen-27 kérdőív kiegészítő kérdéseit, melyek a gyerekek testnevelés órán kívüli sportolási szokásait, valamint a szüleik sportolási szokásait vizsgálják. Megtörtént a kiegészítő kérdések szlovák és román nyelvre történő fordítása és a kérdőívhez szerkesztése. A KidScreen-27 magyar és román nyelvű, validált változatát megkaptuk KidScreen Group-tól és megtörtént a KidScreen-27 kérdőív kérdéseinek hivatalos lefordítása szlovák nyelvre, a fordítás ellenőrzése és a szlovák szülői és gyermek kérdőív szerkesztése. Beszereztük a motoros képességek méréséhez felhasználni kívánt Test of Gross Motor Development (TGMD) angol nyelvű szakmai leírását és eljuttattuk a partnerekhez. Továbbá a szükséges részeket (motoros tesztek leírása, pontozási rendszer) magyarra fordítottuk. Magyar és angol nyelvű, papíralapú és digitális adatfelvevő táblázatokat szerkesztettünk minden vizsgálati területhez (testösszetétel-mérés, motoros képességek mérése, életminőség feltérképezése) és ezeket eljutattuk a partnerekhez is.

Az első méréseket megelőzően a négy külföldi partnerrel történt személyes találkozások, tanulmányutak keretében lezajlott a vizsgálati eszközök átadása. Ezeken a partnerlátogatásokon az adott kutatóhely specifikumaihoz igazítva pontosítottuk a kutatási tervet. Az aradi (Románia) partnerintézményben tett látogatáson a szegedi egyetemi hallgatói csoport (junior kutatók, résztvevők) tanulmányútja is megvalósult. A kooperációs egyeztetés mellett az aradi partner képviselőinek vezetésével látogatást tettünk az Aurel Vlaicu Egyetem Testnevelés és Sport Kar kutatócsoportjának elméleti és gyakorlati oktatótermeiben, sporttudományi laboratóriumában. Betekintést nyertünk az aradi partnerintézményben folyó kutatásba, képzésekbe, megismertük a képzőhely infrastruktúráját. Továbbá az SZTE JGYPK TSTI sportszakos egyetemi hallgatói (junior kutatók, résztvevők) sportversenyeken vettek részt, ahol sárkányhajózásban, strandröplabdázásban és kispályás labdarúgásban mérték össze tudásukat a vendéglátó intézmény hallgatóival.

A külföldi tanulmányutak és személyes találkozások mellett elektronikus levelezés és Skype-megbeszélések keretében folyamatos kapcsolattartás zajlott a partnerek között.  Mindezekkel párhuzamosan elindítottuk a projekt honlapját, melynek fejlesztése, illetve aktualizálása folyamatos.

Szintén az első mérési periódus előtt hazai szakmai workshop-okat, műhelymunkákat szerveztünk, amelyeken a projekt hazai megvalósítóival áttekintettük a kutatási tervet, betanítottuk a kutatásban felhasználni kívánt eszközök használatát, az adatrögzítés technikáját, majd begyakoroltuk a mérési, vizsgálati, adatrögzítési metódusokat.

Ezek után a külföldi partnerekkel együtt az összes helyszínen előkészítettük a mérőeszközöket, a szükséges iskolai és szülői engedélyek beszerzése után megszerveztük a helyi általános iskolák iskolakezdő tanulóinak körében történő felméréseket és 2018 őszén lebonyolítottuk a longitudinális kutatásunk első periódusát. Országonként körülbelül 200 gyermeket vizsgáltunk, tehát összesen kb. 600 gyermek adatait vettük fel, majd a digitalizálás folyamata is lezajlott. A partnerektől begyűjtött, jelentős mennyiségű digitalizált adatot jelenleg a projekt statisztikus szakembere elemzi.

A vizsgálatok első fázisának zárásaként 2018 decemberében nemzetközi disszeminációs workshop-ot és konferenciát szerveztünk. A meeting célja volt az eddigi tevékenység és az első szakasz során kapott adatok értékelése, a tapasztalatok összegzése, a felmerülő problémák megvitatása, a 2019 tavaszára tervezett második mérési időszak előkészítése és a projekt további feladatainak egyeztetése.

Szeged, 2019. január 14.

További cikkek

  • Hír
2022. február 28.
The effects of physical education on gross motor skills in 6-7 years old