Labdakészség felmérése az alsó tagozaton
Szerző: Iró Kitti
Absztrakt: A gyermek mozgásfejlődésére jellemző a megtanult mozgások tökéletesítése és azok mozgás kombinációinak megjelenése. A labda egy olyan sporteszköz, mely a gyermekek kedvencei közé tartoznak már a csecsemőkortól. A mozgásfejlődés során a labdakészség egyes fázisai nagymértékű fejlődésen megy keresztül. Ezért is választottuk ezt a témát. A munkánk célja bemutatni, hogy milyen labdakészség szinttel rendelkeznek a Komárnó-i két alapiskola első éves tanulói. Módszerek melyeket alkalmaztunk munkánk során a következők: belföldi és külföldi szakirodalmi áttekintés, bemért USA teszt egy részének felmérése, mely a labdakészség felmérő tesztsorozat Test of Gross Motor Development (TGMD-2), konkrét mozgásrészek megfigyelésén alapuló felmérés. Ezek közül az álló labda elütését, a labdavezetést egy helyben, a labda elkapását, a labda elrúgását, az egykezes felső dobást és az egykezes gurítást mértük (n=81). A teszt az EFOP-5.2.2-17: Gross Motor Development of First Graders at Elementary Schools in 3 Countries pályázat része. Az eredmények feldolgozását, diagramok készítését Microsoft Excel program segítségével készítettük. A felmérést 2018 októberében délelőtt végeztük mind két iskolában. Feltételeztük: hogy a felmért tanulók átlagban az egykezes labdagurításnál érnek el legjobb eredményt; - hogy a labdakészség összpont értékénél legalább 60%-a a tanulóknak eléri a középértéket; - hogy a tanulók 50%-a eléri a pont érték felét a labdavezetésnél. Első feltételezésünk nem igazolódott be mivel átlagban a labdaelrúgás felmérésénél a tanulók 72,3%-a (n=81) érte el a legmagasabb pontértéket. A labdagurítás esetében ez 69%-ot (n=81) tesz ki a két mérés közötti különbség kicsi 3,3%. A labdakészség felmérésnek az összpont értékének eloszlása esetében a tanulók 67%-a (n=54) átlagnál jobban teljesített. A labdavezetés esetében a labdaérintés kézzel 49% (n=40) és a labda kontrollálása esetében 52% (n=42) éppen, hogy a határ közelében kaptunk eredményeket. A utolsó két feltételezésünk beigazolódott. Eredményeink arra utalnak, hogy specifikus labdagyakorlatokkal milyen részterületeket kell fejleszteni, az adott korosztálynál ebben az esetben, játékos formában.
Kulcsszavak: labda, labdakészség, elsős tanuló, motoros képességet felmérő teszt TGMD-2.
A teljes dolgozat letölthető az alábbi linken.