Magyar, Román és Szlovák iskolás gyermekek és szüleik sportolási szokásainak vizsgálat
Szerző: Szabó Jázmin
„Mens sana in corpore sano”- ép testben ép lélek, ahogy egy régi latin mondás tartja. Ahhoz, hogy a sport valóban hatékony egészségvédő eszközzé váljon, minél több emberrel meg kell ismertetnünk a fizikai aktivitást meghatározó tényezőket, motivációkat, attitűdöket, a sport illeszkedését az életmód keretei közé” (Pikó, Keresztes 2007.7.o.). Napjainkban kiemelt szerepet kap és kihívást jelent a szabadidős sportolási szokások vizsgálata. Az orvostudomány egyre többet foglalkozik és alkalmazza a prevenció lehetőségét, valamint nagyobb teret nyer az életmódbeli tényezők szerepe és ez által a szabadidős sport iránti igény. Emellett a fogyasztói társadalom felgyorsult életvitele és ezzel kapcsolatban az inaktív életmód is fontos kérdéseket vet fel (Tari-Keresztes, 2009). Egyértelműen kimutatható, hogy a mindennapos testnevelés eszközei, módszerei, elemzési-értékelési gyakorlata, pozitív hatással van az iskolás - korúak személyiségére, egészségtudatos szokásaik kialakítására és az életminőségükre. Minden korosztályra igaz, hogy az életkornak és a képességeknek megfelelő fizikai aktivitás rendszeres végzése által a motorikus képességek legtöbb része jól fejleszthető. A fiataloknál az érdeklődésüket figyelembe vevő szervezett sportfoglalkozások hatására az affektív, kognitív és szociális képességek is fejlődnek (Gombocz, 2019). 7 és 10 éves korosztálynak szinte a legnagyobb a mozgásigénye, ebben az időszakban minél több mozgásformával ismerkednek meg, annál sokoldalúbb a mozgásfejlődésük, mindemellett ilyenkor derül ki, hogy mely sportág kelti fel az érdeklődésüket. A rendszeres mozgás helyes életmódra neveli őket, testileg és lelkileg is segít a fejlődésükben.
A kooperációs projekten belüli együttműködés és ezáltal az általunk végzett kutatás célja, hogy bebizonyítsák a rendszeres fizikai aktivitás szükségességét, beleértve a mindennapos testnevelést, valamint hogy, egészségfejlesztő hatású, jótékonyan hat a testösszetételre, motoros képességekre és az életminőségre. Az egész mérés alapja, hogy a mindennap végzett rendszeres testmozgás - ami Magyarországon a kötelező iskolai testnevelés órákon valósul meg – sokkal eredményesebb, mint Szlovákiában, ahol csak heti 2-3 testnevelés óra biztosít lehetőséget sportmozgásra. Az egyetemen keresztül volt lehetőségem elutazni Romániába, ahol egy iskola igazgatója előadásából kiderült, hogy ott csak hetente egy testnevelés órára van lehetőségük, hiszen mindössze egy tornaszobájuk van, ami nem elegendő az összes diák számára. Tehát a lehetőségek sem adottak a rendszeresebb és több mozgásos óra tartására. A projekt során az is kiderül, hogy a testösszetétel változása, milyen kapcsolatban áll a motoros képességek fejlődésével, és hogy így a két dolog együtt, milyen összegfüggésbe hozható a vizsgált személyek életminőségének változásával.
A vizsgálatom témája egy nagyobb kutatás része, amely 3 féléven keresztül zajlott: „A rendszeres egészségfejlesztő testmozgás, az életminőség, a motoros képességek és a testösszetétel kölcsönhatásainak komplex, összehasonlító elemzése a Kárpát-medencében élő diákok körében magyar – román - szlovák együttműködés keretében (EFOP - 5.2.2 - 17-2017- 00035)” (1). Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen megtapasztalhattam a sport, valamint az egészséges életmód jótékony hatását.
Gyermekkoromban a testnevelés órákon kívül egyáltalán nem volt lehetőségem részt venni sportfoglalkozásokon, vagy egyesületbe járni, ez meg is látszódott a testalkatomon és a személyiségemen is. Továbbá, az eshetőségek hiánya mellett érdemes megemlíteni, hogy a szüleim jelenleg és gyermekkoromban sem végeztek rendszeres sporttevékenységet, ezért nekem sem számított egy alapvető, mindennapi rutinnak a testmozgás. Gimnáziumi éveim során a testnevelő tanáromnak köszönhetően, lehetőségem nyílt több sportágat is kipróbálni, valamint saját elhatározásból úgy döntöttem, hogy életmódot változtatok, és a mindennapjaim része lett a rendszeres testmozgás, valamint az egészséges táplálkozás. Kijelenthetem, hogy a döntésemhez nagyban hozzájárult, hogy törvényként bevezették a mindennapos testnevelést, hiszen rákényszerültem az iskolán belül is, valamint azon kívül is a testmozgásra. Mindezek hatására döntöttem a sportszak mellett, hiszen az óta már elképzelhetetlennek tartom a mindennapokat bármiféle testmozgás nélkül.
Továbbá a saját tapasztalataimat felmérve, kíváncsi vagyok, hogy a gyermekekre milyen szinten hat a szüleik példája a sport szempontjából. Az egyetem keretein belül jobban belelátok és ez által el tudom sajátítani ezt a témát, ami valójában mindig is érdekelt és fontosak tartottam, ezért szeretném ezt a szakdolgozatomban jobban kifejteni és vizsgálni.
A teljes dolgozat letölthető az alábbi linken.